Affärsfokus är nyckeln för spelbolag - inte spelet

Finns det någon framtid för dataspelsbranschen? Det var huvudtemat för dataspelsdebatten i Gothia Science Park. Fredrik Wester, Paradox Entertainment, har sina tankar klara.

– Om fem år mår branschen bra. Men det kommer att kräva omstruktureringar. Både i organisation och i fokus. Det funkar inte att ”bara” göra snygga spel. Bolagen måste ha affärsfokus, slog han fast och fick medhåll av frilansande speljuristen Tommy Persson:
– De spelbolag som är framgångsrika är de som rekryterat en affärsman som vd. Som lägger kraft på försäljning, affärer och ekonomi.

The Game Incubator i Gothia Science Park är en specialsatsning inom GSP Inkubator. För närvarande finns 10 team/bolag som arbetar med i huvudsak egna spelprojekt, men även uppdrag inom allt från marknadsföring till spel för träning. En viktig del i företagande är omvärldsbevakning och att ha koll på vilka trenden som är i växande i branschen. För att stötta ”bevakningsprocessen” bjuder The Game Incubator in gästföreläsare från den svenska spelbranschen. Det handlar om erfarna människor som kan dela med sig av sina erfarenheter och tankar för framtiden.
Det senaste arrangemanget var en dataspelsdebatt med en initierad kvintett som gav sin syn på allt från spelbranschens framtidsutsikter till hur man snabbast skickar sin första faktura.

Den inledande frågan: hur mår spelbranschen nappade Björn Larsson, vd för spelförläggaren Legendo på:
– Det är en stor bransch vilket innebär att vissa sektorer mår bra, andra dåligt. Där det finns stora baser av användare finns stora möjligheter just nu. Ett exempel är sociala spel på Facebook, säger Larsson.
Fredrik Wester tror att delar av branschen måste göra stora omstruktureringar. Inte minst avseende personal.
– Marknadsavdelningarna på de stora förläggarna som bara håller på med PR och att skeppa boxar till butiker måste bort. Framtiden finns i digital distribution. Dessutom måste branschen bli ännu bättre på affärsfokus. Det räcker inte att bara göra ett kul spel. Jag har fått erbjudande om att gå in i ett team som består av fyra grafiker och fyra programmerare samt en vd. Min fråga till dem är: vem ska sälja in spelet? Affärsfokus, upprepar Wester och får medhåll av speljuristen Tommy Persson som arbetar med allt från små nystartade team i Sverige och till att säkra stora affärer med de största förläggarna.
 

Våga släppa makten

– Spelbolagen måste våga släppa makten till de som kan göra affärer. Det räcker inte att vara ett antal entusiaster som kan göra spel. De bolag som tagit in en affärsman som vd lyckas långt mycket bättre. Det måste vara fokus på försäljning, affär och ekonomi, säger han och fortsätter.
– Dessutom måste bolagen bli bättre på att ta hjälp och rådgivning i tidigare skeden. Det räcker inte att komma och be om hjälp när ett 30-sidigt avtal från USA landat på skrivbordet. Förberedelserna och förhandlingstaktiken måste komma in mycket tidigare.
Magnus Alm driver Muskedunder i Göteborg. Han har gått den långa vägen och börjat med att bygga upp bolaget med hjälp av bland annat små flashproduktioner för marknadsföring, och snabba pengar in i bolaget.
– Från förfrågan till leverans på en månad. Det var vad som gällde i början för att bygga värde i bolaget. Därifrån har vi sakta växt och kunnat utveckla även underhållningsspel och nu har vi bland annat ett spel med över en miljon användare på Facebook, säger Alm och personifierar därmed affärsfokus. Och nödvändigheten av att inte vara beroende av en förläggare.

Grepp över IP

– Vårt tillvägagångssätt har även inneburit att vi kunnat behålla greppet över våra IP och vår utveckling. Det innebär att vi faktiskt har råd att säga nej till affärer som är alldeles för ofördelaktiga för oss.
Magnus Alm är tuff i förhandling. Han sätter upp en egen kravlista som han håller hårt på.
– I en förhandling med Disney fick vi igenom tre av våra absoluta krav. Och det är viktigt. Du måste vara medveten om att förläggare gör affärer. De vill tjäna pengar. Därför måste du veta vilken deal du kan vara nöjd med. Det är ingen bra start att gå från förhandling till affär och vara missnöjd, råder han.
Björn Larsson är inne på linjen att spelbranschen behöver fler förläggare och fler utvecklare.
– Som utvecklare måste du se dig som entertainer. Du måste ta reda på vad folk vill köpa och därmed sätta publiken främst, de är dina kunder, underströk han.
 

Sociala spel och Facebook

– Vi har provat förhandling med de stora jättarna i branschen, bland annat Sony och Microsoft. Hittills har det inte gått jättebra, konstaterar Johan Hermerén, vd för Shortfuse Games och fortsätter:
– Det vi lärt oss och tar till oss är att vi måste försöka gå vägar där vi inte är helt beroende av andra och kan ta oss till marknad mycket mer av egen kraft. Det är tufft, men det går. Debatten gled givetvis också in på sociala spel och Facebook som har en massmarknad genom sina närmare 400 miljoner användare.
– Jag tror att vi kommer se Facebook som en plattform snarare än en distributionskanal. Folk vill spela spel och dela med sig till sina vänner. Jag tror vi kommer att se ännu mer crossovers i betydelsen delning mellan sociala nätverk och såväl pc-spel och konsolspel som webbspel. Dessutom tror jag att Facebooks satsning på Facebookcredits kommer att förändra betalningsströmmarna och attityden till att handla med olika ”ingamevalutor”, säger Magnus Alm.
Dataspelsbranschen är således även fortsatt i stor förändring. Och den som vill lyckas kan ta till sig några av råden som levererades under debatten.

Här kommer en lista över några av dem:

· Var passionerad, men utveckla spel som spelarna vill ha
· Ta ut spelen själv, på Steam eller Facebook eller någon annan digital distributionskanal
· Håll koll på kostnaderna i ditt företag. Intäkterna är mycket svårare att budgetera och styra.
· Ta fram bra koncept och slåss för att behålla makten över IP:t
· Lär av andra branscher, IKEA säljer något till alla som besökare deras varuhus, låt vara att det kanske bara är värmeljus och varmkorv i en del fall – hitta dataspelens varmkorv
· Gör små och roliga spel, med hög kvalitet
· Börja med små produktioner som ger pengar in i företaget, även om det är reklamspel
· Ta hjälp av erfarna människor, lär dig förhandla – det sparar både tid och möda
· Våga släppa makten i bolaget till någon som är van att arbeta med försäljning och affärer
· Gör inte om andras misstag, lär dig av dem istället