Ökat engagemang och motivation med gamification

Att dataspel är fortsatt glödhett har undgått få. Monsterförsäljningar av svenska bolag som Mojang och King, börsintroduktioner och investeringar i nya studios på löpande band understryker detta faktum. Men det är inte bara den rena underhållningsscenen för spel som är föremål för allt mer intresse och allt fler intressenter och utvecklare.

De senaste åren har intresset för och arbetet med gamification – att använda spelteknologi och spelmoment för att engagera och interagera med användare – exploderat. Det används nu inom en rad branscher och verksamheter, exempelvis vård och omsorg, utbildning, besöksnäring, tjänstesektor och industri. Men varför? Vad gör spelmediet lämpligt för att kommunicera med sina kunder eller sina medarbetare och kollegor?

Anledningarna är såklart flera, men det handlar i grund och botten om engagemang och motivation, att ha kul samt inte minst tillgänglighet genom lösningar för mobila enheter. Spel har också flera fördelar gentemot andra typer av media för kommunikation. En av det främsta stavas interaktion. Du kan hoppa, hämta, kasta, springa, leta, klura och göra saker, själv eller med andra i flerspelar-läge. Du kan dessutom spela om och om igen. Inte bara passivt läsa, lyssna eller titta.

En gallupstudie genomförd 2014 visade att endast 16 procent var engagerade i sitt arbete. Med utgångspunkt i den siffran kan generellt konstateras att 74 procent av medarbetare i svenska företag rimligen behöver extra stimulans för att engageras och motiveras i och för sitt arbete.

Hur skulle dataspel kunna bidra till det? Vad är grundläggande för en spelupplevelse?

Kortfattat skulle det kunna beskrivas så här:

  • appen/spelet/tjänsten ger användaren någon typ av utmaning som leder till en belöning i proportion till avklarat uppdrag och dessutom progress som är meningsfull

Det är därmed dessa tre beståndsdelar som företag och spelutvecklare behöver ha koll på när någon del i en verksamhet, en utbildning, ett introduktionsprogram eller liknande ska spelifieras. Och det görs enklast genom att starta i tre grundfrågor:

  • Vad ska användaren uppnå med sin aktivitet? (Utmaning)
  • Vad får användaren när den klarat en utmaning? (Belöning)
  • Varför ska användaren fortsätta göra utmaningar och samla på sig belöningar? (Progress)

Är du nyfiken på hur du kan använda spel inom ditt företag? Vill du veta mer om gamification? En möjlighet är såklart att ta direktkontakt med något av alla de spelföretag som finns i Gothia Science Park eller i nätverket omkring teknik- och forskningsparken i Skövde.

En annan möjlighet är att läsa mer via länkarna nedan och spana in konferensen Workplay HR Gamification Day i Stockholm den 19 september.

​Länkar till mer läsning och inspiration

Vinnova, tidningen Innovation

White paper om Gamification

Gamification for global health

IUS Innovation

Mobile Storytelling

Uppsala Universitet och FEO Media

www.quizkampenpajobbet.se