Om entreprenörer, scaleups och dinosaurier

Startups målas titt som tätt upp som storbolagens räddning. Liksom entreprenörer är frälsningen för svenskt näringsliv. I denna spaning tolkas inspel i och perspektiv på dessa frågor under Almedalsveckan.

Martin Lundstedt är VD för Volvo, som omsätter 320 miljarder. Arketypen för det som i debatten benämns som storbolag. Och som ofta utmålas som tröga och tungfotade när det kommer till innovationsarbete.
”Volvo är flera hundra bolag, Jag vet inte exakt hur många på rak arm, men att säga att storbolag är dinosaurier, det är yesterday för mig. Vi gör en hel del för att fånga idéer i vår plattform med 95000 medarbetare och i samarbete med andra företag och aktörer. Och vi blir bättre. Kan du säga att du gör tillräckligt för utveckling och innovation är du körd”, slår han fast och bygger på: 
”Viktigast är att ställa bolag och människor i sammanhang där du orkar med snabba utvecklingsiterationer. De projekt vi kör med produktutveckling, egna och i samverkan, tänker leverans i delar för att se om vi ska satsa vidare på den specifika utvecklingen.”

Vi kommer att köra i diket, men kör

Att Volvo-bolag och dess anställda skulle vara trötta viftar han bort.
”Det finns massor av entreprenörskap och drivkraft för utveckling av produkter och affärsmodeller i Volvo. Vi ska sälja för 1,5 miljard kr per dag då gäller det att driva på utvecklingen och att göra affärer. Vi jobbar med att fler har ansvar för affären, det driver entreprenörskap och affärsmannaskap.”

Han är medveten om att det inte alltid går lika snabbt som i startups med små dedikerade team.
”Jag kan tycka att det går långsamt ibland. Men det händer massor också, det skapas resultat. Vi är på rätt väg och vi jobbar på frågan. Det krävs mod i ledarskap att låta människor köra. Vi kommer köra i diket, men kör”, manar han. 

Volvo jobbar även med corporate ventures. Men Lundstedt understryker att det är kulturellt viktigt att man inte måste äga allt och alla de jobbar med.
”Vi måste ha fler olika modeller för utveckling; samverkan med andra parter, investeringar för delägande och helt ägande. ”

Fler svenska scaleups behövs

Det öppnar dörren för samarbete med startups med nya radikala innovationer som kan dra nytta av värdekedjor, globala nätverk och styrkan Volvo har i sitt varumärke.

Det svenska entreprenörskapet står starkt och det startas många bolag i Sverige. Där ligger inte problemet. Det stavas snarare tillväxt. Sverige halkar efter internationellt när det kommer till att skala upp bolag som är drygt tre år gamla.

Det är alldeles för få företag som växer och alldeles för många som blir uppköpta. Det är Pontus Braunerhjelm, professor på KTH och expert på entreprenörskap, och Johan Eklund, VD för Entreprenörskapsforum, ense om. Men om det i digitaliseringens tidevarv bör vara fokus på användartillväxt eller sysselsättningstillväxt har duon inget rakt svar på.
”Kanske behöver tänka om kring hur vi räknar på tillväxt även om vi givetvis även behöver sysselsättningsmotorer”, säger Braunerhjelm. 

Oavsett vilket, eller båda, är det avgörande att vi i landet levererar radikala innovationer samt att såväl boende-, kompetens- och infrastrukturpolitik som lagar och regler hänger med i näringslivsutveckling.
Dessutom är viktigt att vi lyfter fram vikten av och stödet för entreprenörer.
”Förutsättningarna för entreprenörer har blivit väsentligt bättre de senaste åren. Vi måste fortsätta stödja alla dem som vill starta och bygga bolag oavsett om det handlar om trygga miljöer, kapital eller extern kompetens i styrelser. Vi måste också hylla och lyfta fram förebilder för att fler ska vilja och våga satsa på egna idéer och företag”, understryker Amin Omrani, vd för Serendipity Innovation.

Matcha långsiktig utveckling med flyfotad innovation

Mikael Damberg, näringslivs och innovationsminister tror på ökad samverkan mellan små och stora bolag.
”Men det kräver att vi blir duktiga på att matcha långsiktig utveckling med små snabba team som utvecklar nya innovationer. Den svenska innovationskraften är intressant globalt sett. Jag vet att svenska företag är lockande partners inte minst i Kina och Indien. Vi har många industrier och företag i världsklass, det gäller att bygga vidare på styrkor i dem.”

 

VILL DU FÅ STÖD FÖR ATT UTVECKLA INNOVATIONER?

Ovanstående är snappat på och sammanvägt från flera seminarier i ‪#‎almedalen av Gothia Science Park Open Arena som finns på plats. Är du intresserad av att utveckla din och ditt företags innovationsledningsförmåga? Gothia Science Park Open Arena erbjuder såväl kompetensutvecklande nätverksaktiviteter som stöd för att utveckla innovationer, läs mer på http://www.gsp.se/sv/vill-du-vaxaeller kontakta Åsa Björk, asa.bjork@gsp.se eller 0703-97 77 73.

KORT OM GOTHIA INNOVATION

Gothia Innovation framtidssäkrar tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionens näringsliv genom att driva och utveckla Gothia Science Park. Gothia Innovation driver flera verksamheter för att skapa tillväxt, bland annat Gothia Science Park Open Arena, en av sex samverkansplattformar i Västra Götaland, och Gothia Inkubator - en av landets ledande inkubatorer. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamhet och dess projekt är Västra Götalandsregionen Skövde kommunSkaraborgs Kommunalförbund och Vinnova.