Topp tre bästa tips för relationsfrämjande feedback

Boom. Ingressen i TRR-magasinet OM träffar som ett välriktat slag i solar plexus. "Ett 'Bra där!' i förbifarten är inte feedback."

Och det klart det inte är. Eftertankens kranka blekhet är likafullt småtuff. Vad säger jag på jobbet när det gjorts bra prestationer, gediget jobb, klarats av surdegar och fixats bra grejer helt enkelt? Hur agerar jag mot kollegor?

I reportagets faktadel konstateras dessutom: "Brist på beröm, alltför höga förväntningar och övertidsarbete är de främsta orsakerna till ohälsa på jobbet. Den som får beröm har 40 procent större chans att hålla sig frisk."

Ooops, ord och inga visor. Värt att fundera på. Det är dags att stanna upp och ta nån minut extra på jobbet helt enkelt. Tänka ett varv till och fundera på nåt mer utvecklande än: bra där!

Artikelns topp tre bästa tips för relationsfrämjande feedback: är tydlig, ges i ett konstruktivt syfte och innehåller konkreta exempel. Ingen rocket science direkt. Eller också är det just det. Åtminstone för mig. Jag är visserligen inte i chefsposition på min arbetsplats. Men vad är det som säger att det inte ligger på mitt ansvar att också lyfta fram, höja upp och ge positiv feedback? Mitt ansvar för en god stämning på jobbet är lika stort som bossens. Visst har arbetstagare rättigheter, det är tveklöst så, men också ansvar, såväl gentemot sin chef som för sina kollegor och ett gott arbetsklimat. 

Jag gillar inte att sätta höga mål för att starta förändring, men kanske är positiv feedback ett område som kan tjäna som undantag. Ett par-tre gånger i veckan ska jag ta mig tid att vara tydlig, konstruktiv och konkret när jag ser att kollegor gjort bra grejer. Eller någon på något av alla vassa företag i Gothia Science Park. Japp, så får det bli.

Ha det gôtt. 

Krönika i Skövde Nyheter

Denna text är skriven av Johan Hoffman och publicerades ursprungligen som krönika i Skövde Nyheters papperstidning, 6 april 2017.